Tiltrotatorer till grävmaskiner

Tiltrotatorer till grävmaskiner

Regn, rusk, lera, grus, tjäle … en tiltrotator upplever många utmaningar som ”handleden” mellan redskapet och grävmaskinens sticka.

Tiltrotatorn uppfanns på 80-talet, men tillverkning och försäljning kom igång först under 90-talet.  Redan då blev Tubex involverade som cylinderleverantörer till denna applikation. Idag ~20 år senare sitter det Tiltrotatorer på >80% av alla grävmaskiner i Norden, och Tubex levererar cylindrar till flertalet av de svenska, och världsledande, tillverkarna.

Den cylindern alla ser är Tiltcylindern. Här är Tubex världsledande! Vi levererar både cylindrar och teleskopcylindrar till denna applikation/funktion. Utmärkande för dessa är:

  • Teleskopcylindrar för att hålla Tiltrotatorn kompakt
  • Heavy duty utförande med ok och styrning i ett stycke för de extra tuffa jobben
  • Induktionshärdade kolvstänger eller Corr-I-Durade* teleskoprör (plasma nitrering + nitrokarburering + oxidering)
  • Integrerade lasthållningsventiler för hög säkerhet i Tiltrotatorn
  • Tätningssystem för höga peaktryck
  • Svetsar, radier, materialval … i vissa fall är allt anpassat till de höga krav applikationen ställer.

För att på ett säkert sätt fästa redskapen på Tiltrotatorn har den alltid en hydraulisk Låscylinder.

Dessutom finns det cylindrar med kompakta inbyggnadsmått i gripkassetterna som många tiltrotatorer också utrustas med.

Efter att ha jobbat med cylindrar i Tiltrotatorer sedan mitten av 90-talet har vi på Tubex skaffat oss en massa erfarenhet om vilka krav denna applikation ställer på cylindrarna. Dessa krav är dock inte helt unika för Tiltrotatorer! Vilka utmaningar liknande denna har Du att ge oss? Om vi inte redan har ett bokat besök hos dig eller har ett pågående projekt med dig – Hör av dig till någon av vår ”TubExperter”!

Ivarssons i Metsjö AB och Metaflex flakväxelvagn

Ivarssons i Metsjö AB och Metaflex flakväxelvagn

Att växla flak på en traktorvagn innebär stora utmaningar för konstruktionen, och då inte minst cylindrarna. Genom att använda teleskopcylindrar kan man öka flaklängden, få bättre tippvinkel och snabbare växling.

Anders Ivarsson på Ivarssons i Metsjö AB hade en idé om hur man skulle kunna få både snabbare växling och större tippvinkel. Tubex förverkligade tillsammans med Anders denna kombinerade växlings- och tippcylinder (en enkelverkande teleskopcylinder med en dubbelverkande enstegs-/kolvstångscylinder integrerad i botten). Efter vagnen blivit en försäljningssuccé har sortimentet utvidgats två olika storlekar på samma grundkonstruktion (11 resp. 16-tons vagnar).